SI

/

EN

FORMA VIVA 2025: GIORGIO ANDREOTTA CALÒ & ALDO CALÒ

Obalne galerije Piran - Mestna galerija Piran

Občasna razstava / 15.09.2025 - 10.10.2025

FORMA VIVA 2025 –
Giorgio Andreotta Calò & Aldo Calò |
»A CALÒ« |


15. september – 10. oktober 2025;
zatvoritev: 10. oktober 2025 ob 12.uri –

Delovišče odprto do 4. oktobra 2025 |


Kustosinja: Mara Ambrožič Verderber,
So-kustos in vodja delovišča: Ištvan Išt Huzjan,
Kiparski mojster: Max Seibald,
Produkcija: Obalne galerije Piran 2025,
Projekt podpirajo:
Občina Piran in Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.


SPOROČILO ZA JAVNOST


Program Obalnih galerij Piran v jesenskem času bienalno gosti tradicionalni kiparski simpozij Forma viva Portorož. Novi kamniti kipi, skladno z vizijo OGP, že več desetletij vstopajo v javni prostor – v urbana središča, parke in zelene površine obalnih mest. Simpozij ostaja prostor umetniškega presežka, odprtosti in raziskovanja pomena kamna kot tradicionalnega kiparskega materiala znotraj sodobne vizualne umetnosti.


Letošnji simpozij bo v znamenju sodelovanja z uveljavljenimi mednarodnimi in domačimi umetniki, hkrati pa se bo nadaljevalo načrtovanje prostorskih rešitev za umestitev obstoječih in novih skulptur v obalne kraje.


Projekt bo izveden v sodelovanju s Skupnostjo Italijanov Giuseppe Tartini Piran in Hrvaškim kulturnim društvom Istra iz Pirana, ter s podporo Vinakoper in Kogo.


Realizacijo projekta omogočata Občina Piran in Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.


VSEBINA PROJEKTA


Letošnji mednarodni simpozij na Seči odpira izjemno zgodbo dveh umetnikov: Alda Calòja (1910–1983), priznanega italijanskega kiparja, ki je na simpoziju sodeloval že leta 1963, in njegovega pranečaka Giorgia Andreotte Calòja, enega najpomembnejših sodobnih italijanskih umetnikov, ki ju ločuje čas, a združuje umetniška misel in zgodovinska vez.


Umetniški projekt z naslovom A Calò vzpostavlja kiparski in osebni dialog s preteklostjo. Njegova gesta temelji na ideji ponovne materializacije – “kopije” izgubljene skulpture iz serije Squarcio (slov. razpoka), ki jo je Aldo ustvaril prav na simpoziju leta 1963. Delo je v poznejšem obdobju zaradi zemljiškega spora med zasebnimi lastniki in Občino Piran ostalo na zasebnem zemljišču, nekdaj javnem delu Parka skulptur Forma viva. Giorgio se zdaj vrača k ohranjenim risbam, fotografijam in dokumentaciji, ki jo hranimo v arhivu javnega zavoda Obalnih galerij Piran, ter predlaga rekonstrukcijo skulpture, ki bo nastala v istrskem kamnu, ročno, z dletom in kladivom.


Projekt odpira konceptualna vprašanja o vlogi kopije v umetnosti in o njeni izdelavi, kot ustvarjalnem dejanju ohranjanja dialoga med generacijami in oblikovanja umetniškega odnosa, ki presega čas. Osrednji motiv – razpoko (it. squarcio) – bo Giorgio znova izvedel ročno in intuitivno, kot prostorsko gesto, skozi katero prosevajo preteklost, sedanjost in prihodnost. Projekt tako združuje elemente spomina, raziskovanja in tradicije kamnitega kiparstva.


UMETNOST KOT MOST MED PRETEKLOSTJO IN SEDANJOSTJO

Projekt ni le kiparski poklon kiparstvu – je osebno iskanje identitete, zgodovinska raziskava, posvetilo samemu projektu »simpozija« Forma viva in hkrati odprto vprašanje: kaj pomeni kipariti skupaj – tudi z večdesetletno časovno razdaljo?


Umetnika Giorgia Andreotto Calòja je k sodelovanju povabila direktorica Obalnih galerij Piran, Mara Ambrožič Verderber, ki z umetnikom sodeluje že desetletja. Ob pregledu stanja javne zbirke Obalnih galerij Piran decembra 2020 je od kustosinje dr. Majde Božeglav Japelj izvedela, da je bila skulptura del tretje edicije simpozija na Seči leta 1963.


To je vodilo do odkritja redkih informacij, ohranjenih tako v arhivu OGP kot tudi v zasebnih arhivih Alda Calòja v Rimu, kar prispeva k večplastni interpretaciji projekta, ki izhaja iz poetičnega prepleta usode umetnine in življenj obeh umetnikov.


RAZMISLEK O JAVNEM DOBRU – SPOMIN KOT PRIPOMOČEK ZA BOLJŠI DANES

Letošnja edicija simpozija se ne izogiba aktualnim temam, kot so: umetnostno-zgodovinsko vprašanje kopije in originala, spomin kot družbeno-politični pripomoček za brezpogojno varovanje javnega dobrega, umik umetnin iz javnega prostora, zgrešeni posegi v kulturno dediščino, razmejitev med javnim in zasebnim interesom. Na institucionalni ravni ta projekt postavlja v svoje središče tudi vprašanje, kako zaščititi umetnost v javnem prostoru in kakšno vlogo naj ima Forma viva v 21. stoletju?


V okviru simpozija bo potekal tudi pester spremljevalni program: delavnice za vse generacije, javne debate in srečanja z lokalno skupnostjo, okrogla miza namenjena občanom in strokovni javnosti ter obiski delovišča s strani domačih in mednarodno priznanih umetniških kritikov in kustosov.


Program pripravljamo z željo, da bi ponovno zaživeli prostori srečevanja, razumevanja in skupne skrbi za prihodnost umetnosti v okviru projekta Forma viva.


Strokovna srečanja in javne okrogle mize bosta vodila direktorica OGP, Mara Ambrožič Verderber in Matic Bukovac, kustos z magisterijem v OGP. Delavnice namenjene najmlajšim, pod vodstvom Ištvana Huzjana, bo koordinirala Ana Papež, odgovorna kustosinja-pedagoginja OGP za pedagoški progam. Dragan Klarica, kulturnik in zunanji sodelavec, bo tudi v tokratni ediciji organiziral brezplačne kulinarične delavnice in srečanja s krajani in lokalnimi kulturnimi društvi, ki se bodo odvijale vsako soboto na kiparskem delovišču v družbi umetnikov in kustosov.


Več informacij o programu bomo objavili v začetku septembra.


SODELUJOČI UMETNIKI IN STROKOVNJAKI – LETOŠNJA EKIPA KIPARJEV NA SIMPOZIJU

Giorgiu Andreotti Calòju bo na delovišču, v vlogi kiparskega mojstra, asistiral priznani avstrijski kipar Max Seibald, eden največjih poznavalcev istrskega kamna v Evropi. Seibald je leta 2021 ustvaril skulpturo za Park skulptur na Seči, zdaj pa se vrača v vlogi mojstra, ki svoje znanje predaja novi generaciji ustvarjalcev.


Vodenje delovišča letos prevzema slovenski kipar Ištvan Išt Huzjan, čigar delo je bilo lani postavljeno v Spominski park v Ankaranu. Slednji je tudi so-kustos projekta in vodja pedagoških kiparskih delavnic za najmlajše.


DODATNI PROJEKT V OBČINI PIRAN V OKVIRU OBELEŽEVANJA OBČINSKEGA PRAZNIKA

Tik pred zaključkom simpozija bo potekal sklepni dogodek projekta Prenova in valorizacija beneških obrambnih struktur v Piranu, katerega simbol je kamen – kot nosilec spomina in metafore odprtosti. Projekt se je oblikoval tudi po zaslugi Obalnih galerij Piran, ki so v času priprav na Formo vivo vzpostavile povezavo med Društvom Microclima in Občino Piran. Ta je nato uspešno pridobila sredstva za prenovo rondele, obrambnega stolpa nekdanjega piranskega mestnega obzidja na rtu Madona in druge projektne aktivnosti. Več na povezavi: https://www.piran.si/objava/1045489


V projektu sodelujejo umetnik Giorgio Andreotta Calò (z Društvom Microclima), Občina Piran, Skupnost Italijanov »Giuseppe Tartini« in Samoupravna skupnost italijanske narodnosti Piran. Njihovo sodelovanje plete novo vez med obema obalama Jadrana – med preteklostjo, sedanjostjo in prihodnostjo. Rondela na rtu Madona v Piranu in utrdba Sv. Andreja v Benetkah kot nekdanja kamnita čuvaja Serenissime, nekdanje Beneške republike, danes postajata prostor skupnega spomina, umetniškega navdiha in dediščine, ki jo velja ohraniti. Ne gre le za nadaljevanje tradicije, ampak za živo povezavo skozi čas. V letošnjem letu, v katerem se prepletajo preteklost, sedanjost in prihodnost, se v kamnu znova oblikuje skupna zgodba med slovenskim in italijanskim kulturnim prostorom.


BIOGRAFIJI AVTORJEV

Aldo Calò (roj. Osvaldo Calò, 1910–1983) je bil eden vidnejših italijanskih kiparjev 20. stoletja, katerega delo zaznamuje prehod med figuraliko in neformalno umetnostjo. Po študiju na Umetnostnem inštitutu v Lecceju je svoje znanje nadgrajeval v umetniških središčih Lucca in Firence. Prvo samostojno razstavo je imel leta 1945 v Lecceju, kar je pomenilo začetek njegovega vzpona na italijanski in kasneje mednarodni umetniški sceni. Udeležba na prestižnih razstavah, kot sta Beneški bienale (1962) in Rimski kvadrienale, ter potovanja po Franciji in Veliki Britaniji, kjer ga je močno zaznamovalo srečanje z delom Henryja Moora, so pomembno vplivali na njegov umetniški izraz. Calò je ustvarjal predvsem v kovini in lesu, njegove skulpture pa odražajo svobodo in materialnost neformalne umetnosti. Leta 1975 mu je mesto Rim posvetilo retrospektivno razstavo na trgu Piazza Margana. Danes njegova dela hranijo pomembni muzeji v Italiji in tujini, med njimi Vatikanski muzeji, Muzej moderne umetnosti v New Yorku (MoMA) in Centre Pompidou v Parizu.


Giorgio Andreotta Calò, rojen leta 1979 v Benetkah, je vizualni umetnik, katerega ustvarjanje zajema kiparstvo, instalacije in performans, pogosto z močnim doživljajskim in prostorsko-specifičnim značajem. Po študiju na Beneški akademiji za likovno umetnost in Kunsthochschule v Berlinu je svoje umetniško raziskovanje poglabljal na prestižnih svetovnih umetniških rezidencah na Nizozemskem (Rijksakademie van Beeldende Kunsten, Amsterdam) in v Franciji (Villa Arson, Nica). Njegova dela, ki so pogosto monumentalna, raziskujejo razmerje med prostorom, časom in spominom ter vabijo gledalca k fizični in čutni vključenosti. Leta 2011 je bil vključen v osrednjo razstavo 54. Beneškega Bienala »ILLUMInazioni/ILLUMInations«, nato je leta 2012 prejel prestižno nagrado MAXXI v Rimu. Leta 2014 pa Nagrado New York, ki jo podeljuje italijansko Ministrstvo za zunanje zadeve. Leta 2017 je zastopal Italijo na 57. Beneškem bienalu z instalacijo Brez naslova (Konec sveta), arhitekturnim posegom, ki razmišlja o nestabilnosti naše zgodovinske sedanjosti. Njegova retrospektivna razstava Città di Milano, predstavljena leta 2019 v razstavišču Hangar Bicocca Pirelli v Milanu, je utrdila njegov položaj na mednarodni sodobni umetniški sceni. Njegova dela so del številnih javnih in zasebnih zbirk v Italiji in tujini.


DODATNE INFORMACIJE O AVTORJU

V okviru programa Thick Atmospheres (slov. Goste atmosfere) – diskurzivnega programa, ki ga je kurirala Bianca Stoppani, urednica pri Fondazione In Between Art Film, in je potekal 17. in 18. oktobra 2024 v sodelovanju s fundacijo Palazzo Grassi – Pinault Collection v Benetkah, je potekal tudi pogovor z naslovom Ko resničnost preplavi domišljijo, v katerem sta sodelovala umetnik Giorgio Andreotta Calò in Mara Ambrožič Verderber, direktorica Obalnih galerij Piran. Za razumevanje umetniške poetike si lahko pogovor v italijanskem jeziku z angleškimi podnapisi ogledate na tej povezavi:


https://inbetweenartfilm.com/when-the-real-floods-the-imaginary/


Pripravila: Mara Ambrožič Verderber, v sodelovanju z Maticem Bukovcem in Ištvanom Ištom Huzjanom.


Ključne besede:

Forma viva Portorož

kiparski simpozij

istrski kamen

Informacije

Naslov:

Titov trg 1, 6000 Koper

Telefon:

+386 5 62 74 171

E-pošta:

info@obalne-galerije.si

Odpiralni čas

Torek

10:00 - 17:00

Sreda

10:00 - 17:00

Četrtek

10:00 - 17:00

Petek

10:00 - 17:00

Sobota

10:00 - 17:00

Nedelja

10:00 - 17:00

Vstopnina

Splošna

1

Znižana

Brezplačno